Dobry kamerzysta na wesele?
27 pytań do zawodowego filmowca
Panie i Panowie,
Przed Państwem Kamil Gacki – właściciel firmy Synergia HD Kreacja & Multimedia. Student Warszawskiej Szkoły Filmowej. Uczestnik oraz zwycięzca zagranicznych festiwali filmowych. W swojej pracy precyzyjny, a zarazem szalony. Operator kamery i DSLR.
Zapraszam do wsłuchania się w to wszystko, co ma nam do opowiedzenia. 🙂
1. Od jak dawna zajmujesz się video-filmowaniem?
Od 2008 roku
2. Jak to się wszystko zaczęło?
Zupełnie przypadkiem 🙂 Sam nie myślałem początkowo o realizacji filmów okolicznościowych. Pierwszy film zrealizowałem amatorską kamerą na prośbę koleżanki mojej mamy, która wychodziła za mąż. Nie podejrzewając nawet, że właśnie rozpoczyna się moja wielka przygoda.
Zaopatrzyłem się w kasetki i pojechałem …. Udało się 🙂 Ku mojemu zaskoczeniu film, który oddałem spodobał się nie tylko Nowożeńcom ale również ich znajomym. Krótko po tamtej uroczystości otrzymałem propozycje uwiecznienia kolejnych ślubów. Z każdym zleceniem przekonywałem się, że filmowanie jest moja prawdziwą pasją.
3. Co zadecydowało, że postanowiłeś zawodowo
zająć się filmowaniem?
Jak już wspomniałem moja praca została doceniona przez znajomych Pary Młodej. To pozwoliło mi uwierzyć, że filmowanie nie tylko sprawia mi przyjemność ale praca, którą wykonuję ma jednocześnie konkretną wartość. Początkowo filmowałem głównie u znajomych za symboliczną sumę, ale moim celem było zdobycie doświadczenia i umiejętności na tyle by stać się rozpoznawalnym na większą skalę i wypracować swój niepowtarzalny styl.
4. Dla kogo kręciłeś już filmy?
Uwielbiam pytania tego typu, ponieważ sprawiają one, że z radością powracam do tamtych chwil. Głównie zajmujemy się produkcją filmów ślubnych, ale mieliśmy okazje pracować z takimi osobami jak: Tomasz Justyniarski, Jan Bareja, Włodzimierz Matuszak, Kasia Kowalska.
W stałym kontakcie i pracy jesteśmy także z organizacją działającą na terenie Warszawy STRAŻ dla ZWIERZĄT w POLSCE, z którą obecnie pracujemy nad wielkim projektem, ale to na razie zostawiam w tajemnicy…Z Tomkiem i Jankiem pracowaliśmy razem na planie filmowych do clipu ich książki „Poznaj męskie sekrety”.
Atmosfera, jaka wtedy panowała jest nie do opisania, super ludzie.
Z Włodzimierzem Matuszakiem serialowym proboszczem z „PLEBANI” oraz Kasią Kowalską mogliśmy pomóc organizacji Straż dla Zwierząt w Polsce w tegorocznej zbiórce pieniędzy na ratowanie zwierząt. Kampania społeczna z ich udziałem, została wyemitowana w lokalnych telewizjach oraz na ekranach ledowych w Katowicach, Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi.
Miałem również okazję realizować filmy szkoleniowe dla Unilever Polska oddział UltraLogistik w Katowicach.
Każde z wymienionych zleceń miało swoja specyfikę, wyzwania i niepowtarzalny klimat. Z każdego wyniosłem nie tylko ogromny pakiet doświadczenia ale również poznałem wyjątkowych ludzi. Długo można opowiadać o każdym z nich a nie chciałbym w tym miejscu niczego oraz nikogo pominąć więc ograniczę się do kilku słów zapisanych powyżej.
5. Jakiego typu produkcjami video-filmowania zajmujesz się?
Na początku zajmowałem się wyłącznie produkcją filmów okolicznościowych. Jednak w pewnym momencie zacząłem odczuwać lekki niedosyt, który z czasem nabierał na sile. Zacząłem się zastanawiać nad tym gdzie jeszcze mogę wykorzystać swoje umiejętności i energię.
Impulsem do rozwoju były festiwale filmowe organizowane przez miasta partnerskie we Włoszech oraz Francji.
Wraz ze znajomymi miałem okazje przekonać się, że praca nad filmem wciąga. Te spotkania rozwijały w nas kreatywność, zdolność kompleksowego myślenia o filmie oraz budowały kapitał społeczny.
Festiwal w Les Mureaux, na którym film naszej ekipy otrzymał jedną z głównych nagród nauczył mnie, że podstawą dobrego projektu jest współpraca, puszczenie wodzy wyobraźni oraz odrobina dyscypliny.
Zaczęliśmy pracować nad clipami, teledyskami, filmami szkoleniowymi, ale jesteśmy otwarci na każdy projekt, ponieważ każdy z nich jest powiewem świeżości i przyjmujemy go jako zapowiedź dobrej przygody.
Teraz wiem, że to wszystko razem daje mi pełnie satysfakcji z pracy, jaką wykonuje a w zasadzie wykonujemy, bo zawsze pracujemy w parze.
6. Dlaczego zawsze pracujecie w parze?
Jak już wspomniałem, przy realizacji filmu bardzo ważna jest współpraca. Jest kilka powodów dla których znacznie lepiej współpracować z innymi.
Po pierwsze jak mawia przysłowie „co dwie głowy to nie jedna” 🙂 Ja mam swoje doświadczenie i dużą wiedzę techniczną, Karolina posiada nieoceniony zmysł estetyki, jak na kobietę przystało 🙂 Wspólna praca to dla nas wymiana doświadczenia, wspieranie się oraz podwójna dawka kreatywności 🙂
Poza tym, w przypadku filmów okolicznościowych praca w pojedynkę to już przeszłość, ponieważ dziś dąży się do tego, aby film ślubny był nie tylko pamiątka z konkretnego wydarzenia, ale przede wszystkim filmem dokumentalnym, opowieścią o Parze, którą poza miłością jeszcze wiele innych rzeczy łączy.
Wiadomo, że reżyser sam filmu nie nakręci. Są mu do tego niezbędni operatorzy, scenarzyści, itd. My musimy się podzielić w taki sposób aby każdy z Nas był odpowiedzialny za dany moment uroczystości, w taki sposób aby widz widział wszystko co się działo w kościele czy też na sali.
Dobrze nakręcony film to taki, w którym widz widzi i czuje tak samo jak by się znajdował właśnie „TAM” na miejscu.
7. Jakie są Twoje główne osiągnięcia w branży video-filmowania?
W 2010 roku we Włoszech udało nam się z pośród 130 ekip filmowych z całej europy znaleźć się w pierwszej 20 natomiast w 2011 roku zdobyliśmy 1 miejsce na festiwalu filmowym w Les Mureaux we Francji. Od listopada jesteśmy również pełnoprawnymi członkami prestiżowego Europejskiego Forum Filmowców Ślubnych.
8. Którą sesję wspominasz najmilej? I dlaczego?
Lubimy poznawać ludzi i ich pomysły, dlatego każda sesja jest dla nas nową przygodą. Ciężko jest wybrać jedną sesję .
9. Na jakim sprzęcie pracujesz?
Pracujemy na dslr firmy canon wraz z osprzętem wspomagającym pracę oraz systemami stabilizacji typu: slider, glidecam, kran filmowy itp. W naszym asortymencie znajdują się również kamery GoPro HERO, których używamy przede wszystkim podczas realizacji teledysków prezentujących sporty ekstremalne. Mamy także możliwość wykonania zdjęć z powietrza.
10. A w ramach postprodukcji z czego najczęściej korzystasz?
Programów do postprodukcji na rynku jest wiele, od amatorskich darmowych programów po profesjonalne. My pracujemy na pakietach firmy ADOBE
11. Czy rodzaj używanego sprzętu ma duże znaczenie?
Oczywiście, że tak. Profesjonalny sprzęt oraz odpowiedni do osprzęt jest bardzo ważnym elementem produkcji filmowej i bez niego nie da się tworzyć czegoś wyjątkowego. Jednocześnie jednak trzeba podkreślić, że sam profesjonalny sprzęt to nie wszystko.
Aby dobrze wykorzystać udogodnienia techniczne potrzeba odpowiednich umiejętności. A więc profesjonalny sprzęt staje się skutecznym narzędziem kiedy korzystający z niego posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie.
12. Czy dobry sprzęt wystarczy, aby kręcić dobre filmy?
Jak już wspomniałem, nie. Każdy z Nas może zaopatrzyć się w sprzęt potrzebny do stworzenia filmu, nie każdy jednak posiada predyspozycje do pracy z obrazem filmowym. Na sukces składa się wiele komponentów: profesjonalny sprzęt, wiedza, doświadczenie a przede wszystkim talent. 🙂
W Amatorskim Klubie Filmowym nie raz spotykałem wielu młodych ludzi, którzy nie posiadali ani profesjonalnego sprzętu ani wiedzy i doświadczenia ale ich pierwsze filmy hipnotyzowały. Idealny filmowiec posiada wszystkie wyżej wymienione przeze mnie komponenty.
13. Jakie predyspozycje powinien posiadać człowiek, który zajmuje się video-filmowaniem?
Video filmowanie zajmuje się tak naprawdę każdy. Począwszy od kręcenia filmu z wakacji nad morzem po 1 urodziny naszego dziecka. Produkcją filmową powinny zajmować się osoby z doświadczeniem, posiadające wiedzę, którą można zdobywać na uczelniach wyższych, lub na warsztatach filmowych i szkoleniach. Dodał bym do tego jeszcze cechy charakteru takie jak: zdyscyplinowanie, zdolność abstrakcyjnego myślenia, empatia, spontaniczność, otwartość na zmiany i na ludzi.
14. Czego nauczyć się można na takich warsztatach czy szkoleniach?
Na warsztatach z zakresu wiedzy podstawowej dowiemy się jak poprawnie montować w danym programie. Nauczymy się fachowego języka programu, skrótów klawiaturowych, które znacznie ułatwiają i przyspieszają pracę. Zdobędziemy również podstawową wiedzę z zakresu samej realizacji obrazu min. rodzajów i zastosowania planów w filmie oraz wielu reguł, którymi rządzi się film.
Na szkoleniach dla profesjonalistów główny nacisk kładziony jest na doskonalenie montażu, pracy z kamerą czy aparatem. Dzielenie się doświadczeniem i rożnymi metodami działania.
15. Co jest najtrudniejszego w Twojej pracy?
Często najtrudniejszym elementem w naszej pracy jest realizacja zdjęć w bardzo krótkim terminie, ale kiedy już mieścimy się w wyznaczonym czasie to daje Nam pełnie satysfakcji i radość z tego, co robimy. Atmosfera na planie jest zróżnicowana, nie zawsze mamy wszyscy taki sam plan działania i często trzeba iść na kompromis.
16. Jakiego typu kompromisy masz na myśli?
Zdarza się, że nie zawsze to, co przygotowaliśmy w domu tzn. scenariusz jest najlepszym pomysłem. Podczas zdjęć przychodzą nam różne pomysły i dlatego kompromis to często jedyna droga. Każdy z Nas ma swoją wizję ujęcia, ale nie każde można zrealizować.
Często jest to spowodowane brakiem czasu. Myślę, że w tym miejscu warto wspomnieć również o odgadywaniu oczekiwań klienta. Celowo użyłem słowa „odgadywaniu” ponieważ właśnie w sytuacjach kiedy klient nie mówi nam o swoich oczekiwaniach najtrudniej nam się pracuje.
Staramy się oczywiście zawsze spotkać z Narzeczonymi co najmniej dwa razy przed ich wielkim dniem (więcej gdy realizujemy dla nich teledysk np. podziękowania dla rodziców lub zaproszenie na ślub) jednak to i tak za mało by poznać klienta na tyle dobrze by móc odgadnąć jakie ma oczekiwania.
Nie czuję się komfortowo gdy Klienci nie mówią o swoich oczekiwaniach otwarcie. Wtedy muszę polegać wyłącznie na swoim doświadczeniu ale każdy jest inny więc istnieje duże ryzyko, że mogę przeoczyć coś, co dla klienta stanowi ważny element uroczystości.
17. Co jest najfajniejszego w Twojej pracy?
Wszystko jest fajne:) bardzo lubimy nowe wyzwania i miejsca, w których możemy realizować zdjęcia do teledysków. Najfajniejsze jest to, że na ślubach zawsze pracujemy w parze, co sprawia, że w pełni panujemy nad sytuacją. Praca we dwoje sprawia, że film staje się atrakcyjniejszy, ciekawszy i chce, się do niego wracać nawet po kilku latach.
18. A czy jest coś czego nie lubisz w tej pracy?
Tak, brak chęci zaangażowania się Klienta w produkcje jego własnego filmu.
Zdarza nam się czasami, że jesteśmy bardziej zaangażowani w realizację filmu niż sama Para Młoda. Mamy wizję, optymistyczne założenia, masę pomysłów, które w danej sytuacji można wykorzystać natomiast spotykamy się z skrajnie odmienna postawą ze strony klienta.
Najtrudniej jest gdy klient nie chce mówić otwarcie o swoich oczekiwaniach. Nie daje nam tym samym możliwości sprostania jego wymaganiom.
Nie boimy się krytyki ani nowych wyzwań dlatego cieszymy się gdy klienci otwarcie rozmawiają z nami o tym, co w naszych filmach im się podoba, a co chcieliby zmienić.
19. Jak oceniasz poziom branży video-filmowania na weselach w Polsce?
Myślę, że w ciągu kilku ostatnich lat dzięki firmom takim jak MP Studios poziom filmów się znacznie podniósł. Firmy te postawiły wysoko poprzeczkę. Pokazały, że reportaż z dnia ślubu może być fascynującym filmem, a nie nudnym trzy lub czterogodzinnym „tasiemcem”.
Oczywiście jak w każdej branży znajdziemy osoby wierne tradycyjnym metodom rejestracji materiału i montażu ale jednocześnie coraz więcej kamerzystów zaczyna być filmowcami. To znaczy zaczynają naprawdę tworzyć filmy, a nie rejestrować i nagrywać materiał z uroczystości.
Różnica jest taka, że film ślubny ogląda się z wypiekami na policzkach i wraca się do niego wiele razy.
Dobry film ślubny cechuje się tym, że nigdy Cię nie znudzi i nigdy nie będziesz miał ochoty podczas oglądania sięgnąć po pilota by „przewinąć dalej”.
Przez ostatnie lata poziom filmów weselnych bardzo się podniósł. Wiele osób zaczęło się tym zajmować. Firm oferujących film ślubny jest mnóstwo i jest, z czego wybierać.
Pakiety są zróżnicowane i dobrane odpowiednio pod odpowiedniego klienta. Także każdy znajdzie tu to, czego tak naprawdę szuka. Choć z tego, co oglądam i się orientuję to jest dużo zagranicznych firm, które podchodzą do swojej pracy dużo bardziej profesjonalnie niż większość naszych polskich firm. Nie mówię, że jesteśmy kiepscy, ale firmy, które zajmują się stricte tylko i wyłącznie produkcja filmową, znaczniej lepiej podchodzą do swojej pracy, a efekty są jeszcze lepszej.
20. Co jest charakterystycznego dla videofilmowania ślubów i wesel?
Odchodzi się od standardowych 3 godzinnych wesel, jakie mają nasi wujkowie. Dziś kręci się reportaż ślubny, który nie powinien przekraczać 60 min.
Dlaczego dążymy do minimum?
Film, który obejrzeliśmy i czujemy po nim pewien niedosyt – zawsze do niego wracamy i tak tez jest z filmami ślubnymi. Chcemy, aby młodzi z chęcią wracali do swojej pamiątki, a nie wrzucali po jednokrotnym obejrzeniu do szafki.
Firmy wymyślają różnego rodzaju atrakcje, które przyciągają widza, począwszy od wywiadów po plenery zagraniczne, co w chwili obecnej staje się coraz bardziej popularne.
21. A czy jest coś specyficznego w videofilmowaniu ślubów i wesel, co czyniłoby Twoją pracę wyraźnie inną niż w przypadku filmowania na inne potrzeby?
Można by powiedzieć, że każde wesele jest takie same, że każdy ślub ma taką samą kolejność zdarzeń. Po części tak jest. Chronologia zdarzeń jest taka sama za każdym razem, ale aktorzy inni, goście inni, miejsce inne, a przede wszystkim obyczaje domowe, charaktery i zaangażowanie klienta sprawia, że film jest atrakcyjny i zawsze różni się od pozostałych.
Poza tym z realizacją filmu z tej nierzadko najważniejszej uroczystości w życiu Klientów wiąże się ogromna odpowiedzialność i pewien rodzaj napięcia, który zawsze nam towarzyszy. Tu wszystko dzieje się szybko, nie ma miejsca na powtórki swój ślub przeżywa się tylko raz i ten jeden jedyny raz ja mam szansę to zarejestrować i do tego muszę to zrobić najlepiej jak potrafię, wkładając w moja pracę maksimum umiejętności i skupienia.
Tu nie można niczego ważnego przeoczyć. Dlatego największym zagrożeniem dla pracy filmowca jest to, że skusi się i ulegnie rutynie. Wtedy filmom ślubnym odbierana jest cała dusza.
22. Jaki „typ” (cokolwiek miałoby to znaczyć) filmów najbardziej lubisz „kręcić”?
🙂 to chyba najtrudniejsze pytanie i niestety nie odpowiem na nie jednoznacznie. Każdy typ filmów ma swój charakter i do każdego z nich podchodzimy indywidualnie, dlatego lubimy kręcić wszystko.
Każda z kategorii filmów, które realizujemy (film ślubny, film instruktarzowy, czy reklamowy lub film sporty) ma swój specyficzny klimat. Mogę natomiast powiedzieć, co lubię najbardziej w każdej z tych kategorii.
🙂 Film ślubny zawsze jest niepowtarzalny, lubię towarzyszyć ludziom podczas przeżywania tych pięknych emocji. To filmy najmniej komercyjne i najbardziej wzruszające. Trzeba być czujnym by nie przegapić żadnego z ważnych momentów, bo tu nie ma miejsca na powtórki.
W filmach reklamowych lubię to, że mogę sobie chociaż przez chwilę porządzić. 🙂 W końcu to ja wiem najlepiej jak ustawić aktorów czy produkt by się najlepiej prezentował. To jest bardzo budujące kiedy widzisz, że klienci maja do ciebie maksymalne zaufanie.
Filmy sporty to adrenalina 🙂 i zawsze spora dawka szaleństwa. W każdym projekcie znajdzie się coś, co nas po prostu „kręci”.
23. Na ostateczny efekt filmu wpływa nie tylko sam wyjściowy materiał, ale również późniejsza obróbka (tzw. post-produkcja). Napisz, co w ramach takiej postprodukcji można z filmem zrobić?
Można zrobić naprawdę dużo, poczynając od zmiany kolorystyki, aż po nakładanie obrazów i tła.
Jeden z pomysłów, który nie został ostatecznie zrealizowany z powodu braku czasu Młodej Pary miał ukazywać Młodych tańczących wraz ze swoimi znajomymi na tle pałacu Schonbrunn w Austrii. Cały plener odbywał się właśnie w Austrii ale nie było możliwości by wszyscy znajomi mogli pojechać z nami w tę podróż.
Ustaliliśmy więc, że sceny ze znajomymi nagramy w studiu do którego mamy dostęp i podstawimy pod tło z pleneru.
Zaręczam, że gdyby ten projekt udało się zrealizować nikt by nie zorientował się, że to „fałszywa” scena.
Cała sztuka polega jednak na tym by zbytnio nie bawić się w modyfikację obrazu w postprodukcji by styl nie przerodził się w zbędne i rażące efekciarstwo. Chyba każdy z nas miał okazję podziwiać filmy z minionej epoki suto kraszone latającymi motylkami, odbiciami lustrzanymi itp. W tej chwili stawia się na naturalność i prostotę.
Znajomością tricków w postprodukcji można wykazać się bardziej przy plenerach scenariuszowych, kiedy cały klip opowiada konkretną historię.
Powyżej widzimy przykładowy clip ze scenariuszem, gdzie pościg kręcony był dwa dni, w różnych miejscach, i w większości scen to nie Pani Młoda prowadziła samochód. Komplementem dla nas była reakcja gości, którzy uwierzyli, że rzeczywiście Ania ścigała się z Przemkiem =)
24. Na co Twoim zdaniem powinni zwracać uwagę Młodzi w wyborze firmy oferującej usługi video-filmowania?
Przede wszystkim chcę zapewnić, że warto zainwestować w film ślubny. Obecnie na rynku znajduje się tyle firm a ich oferta jest tak różnorodna, że jestem przekonani, iż każdy znajdzie coś dla siebie.
Warto zwrócić uwagę na doświadczenie jakie posiada firma, tu jednak podkreślam doświadczenie to nie tzw. staż pracy 🙂 Nie chodzi o to by wybierać wyłącznie tych, którzy są na rynku od lat tylko o to by wybrać osoby, które wciąż aktualizują swoją wiedzę i wykorzystują ją w praktyce.
25. Co jako profesjonalista doradziłbyś Młodym?
Myślę, że na ten temat mógłby powstać odrębny artykuł, ponieważ jest kilka kwestii, które w tym miejscu chciałbym poruszyć. 🙂 Postaram się jednak ograniczyć do najistotniejszych.
Zachęcam Was do tego, abyście nie pozostawiali wyboru firmy czy też operatora filmowego na ostatni rok czy półrocze.
Warto usiąść wcześniej zastanowić się czego oczekujecie od Waszego kamerzysty, jak chcecie by wyglądał Wasz film. Dzięki takiej wiedzy unikniecie wielu nieporozumień. Znając swoje oczekiwania możecie bardziej świadomie wybierać wśród różnorodnych ofert. Warto poświęcić czas i przejrzeć materiał przynajmniej kilku firm.
Warto również popytać wśród znajomych. Jeśli chcecie by Wasz film opowiadał o Was a nie o „kolejnej Parze Młodej” unikajcie firm, które opierają się na schematach. (Niektórzy potrafią się tym nawet chwalić 🙂 myślę, że nie ma czym).
Podczas rozmowy zwróćcie uwagę czy kamerzysta jest otwarty na Wasze propozycje i czy uważnie słucha Waszych sugestii. Często już na pierwszej rozmowie można zauważyć, że ktoś ma już własną wizję tego jak będzie wyglądał Wasz film.
Podkreślcie również wyraźnie te elementy, których na pewno nie chcecie by znalazły się na płycie. Zadbajcie by wszystkie istotne dla Was elementy ustaleń znalazły odzwierciedlenie w zapisie umowy.
26. Z mojego doświadczenia wynika, że istnieje pewna sprzeczność interesów pomiędzy ekipą zapewniającą oświetlenie sceny lub parkietu na weselu (zespół, DJ), a kamerzystami czy fotografami. Ci pierwsi woleli by zwykle, aby podczas zabawy było raczej ciemno, a jedynym, albo przynajmniej zdecydowanie dominującym oświetleniem na sali było ich oświetlenie (zwykle jakieś kolorowe, migające, ruszające się itp.). To po prostu stwarza fajnych klimat do zabawy. Kamerzystom i fotografom natomiast zależy na jasnym, mocnym, białym świetle, które co prawda psuje nastrój do zabawy, ale umożliwia realizację dobrych ujęć. Jak, jako zawodowy kamerzysta byś się do tego ustosunkował?
Rzeczywiście, oświetlenie sali jest kwestią, która rodzi wiele konfliktów między zespołem (czasem również obsługa sali), a filmowcem czy fotografem. Każdy z nas wykonuje swoją pracę i chce ją wykonać najlepiej jak potrafi. Ten konflikt interesów można rozwiązać idąc na kompromis.
Ja osobiście zawsze staram się omówić tę kwestię z zespołem i wspólnie staramy się znaleźć najlepsze wyjście. Zazwyczaj wygląda to tak, że dodatkowego oświetlenia używamy tylko w najważniejszych momentach (i oczywiście jeśli zajdzie taka potrzeba) takich jak: pierwszy taniec, tort weselny, oczepiny itd.
Obecnie dysponujemy już nie tylko samymi lampami oświetleniowymi, ale także filtrami, które rozpraszając światło same nadają efekt, który w ogóle nie przeszkadza gościom a jednocześnie nam pomaga w pracy. Przede wszystkim jest jedna zasada: nie używamy halogenów kupionych w sklepie za 60 zł do oświetlenia miejsca budowy tylko profesjonalnego przeznaczonego do tego sprzętu. 🙂 Taki sprzęt ma inną temperaturę barwy oraz moc.
Jest jeszcze jedna rzecz, która sprawia, że światło nie przeszkadza w zabawie. Jeżeli używamy oświetlenia świadomie tzn. wiemy do czego chcemy światło wykorzystać i jakie elementy mają być oświetlone, to w większości przypadków udaje się nam tak rozmieścić lampy na sali by nie przeszkadzały gościom i nie psuły klimatu stworzonego przez pozostałą obsługę wesela.
Wszystko to musi być wcześniej przemyślane.
27. Gdybyś miał stworzyć własną definicję pojęcia „dobry kamerzysta na wesele”, jak by ona brzmiała?
Osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w zakresie realizacji i obróbki obrazu filmowego. Wyróżniająca się wysoką odpornością na stres, dużą kreatywnością i umiejętnością dostrzegania istotnych elementów filmowanej kompozycji.
To również osoba nastawiona na maksymalne wsłuchanie się w potrzeby klienta oraz posiadająca umiejętność bycia niewidzialnym =) by być wszędzie tam gdzie dzieje się coś ważnego dla Pary Młodej a jednocześnie nie przeszkadzać swoją osobą i nie skupiać na sobie uwagi.
Wodzirej Double Wings
Zobacz więcej
Jeden telefon, który wiele zmienia
Wodzireje Double WingsJeden telefon, który wiele zmieniaWyobraź sobie, że wykonując jeden telefon rozwiązujecie w kontekście swojego wesela problem oprawy muzycznej, prowadzenia od strony konferansjerskiej, animacji zabaw, dekoracji światłem, fotografii i reportażu...